Comments and Briefs received
On January 28 and February 18, 2025, the City held public consultation meetings to present the highlights of the draft Urban Planning Program and Zoning By-law. These meetings offered the public the opportunity to submit their briefs and comments on these important projects. Between January 28 and February 18, we received five briefs and five comments, which will contribute to enriching and finalizing these by-laws.
Comments
Sam Scalia
My opinion is that the new grid will not add additional residential density in DDO. In my opinion the new property value has to surpass the actual evaluation. For example this property has been recently placed on the market.
This would be the actual market condition:
You are allowed 175 units / hectare (107 584 sq ft)
The lot is 37 525 x 175/107584
61 apartments
At $30k/door
$1 830 000
At $40/door
$2 440 000
The present valuation is $4 046 000.
In this example the density must be increases by $4 046 000/$2 440 00
1.66 x 175 which would be 290 units per hectare.
Based on present market conditions it will be very difficult.
Market conditions would have to change where developers would pay $60k/door for land value.
Lucie Binette
Bonjour,
Merci pour tout votre bon travail et pour la réunion d’information hier soir.
J’aimerais suggérer que la densité soit réduite. 14 étages est beaucoup trop haut pour notre petite banlieue paisible!
Je crois que les édifices ne devraient pas dépasser les résidences adjacentes par plus de 2 étages. Il faudrait mettre un espace minimum raisonnable entre l’édifice et la rue.
L’édifice présentement en construction sur Brunswick, coin D’Avignon est un exemple d’un édifice beaucoup trop haut et dense comparé à ses voisins. De plus il est trop collé sur la route, cela donne une impression d’encore plus haut et c’est étouffant!
À noter, que ces appartements n’ont pas respecté l’entente d’offrir des logement “abordables”. Je suis allé aux portes ouvertes et la représentante n’avait aucune idée de quoi je parlais. Alors, soit qu’elle était mal informée ou soit ils n’offrent aucuns logement abordables…
Autre problème…La hauteur de 8 étages pour remplacer un petit centre-d ‘achat sur Sunnybrooke qui est situé à côté de petits blocs appartements de 2 ou 3 étages…Cette nouvelle construction ne devrait pas excéder 5 étages pour respecter le 2 étages de plus que leurs voisins.
De plus, il faudrait plus de stationnement. Personne ne veut attendre l’autobus ou utiliser son vélo par -40C! Faire son épicerie sans voiture, travailler en autobus pour se rendre à l’aéroport ou dans l’ouest de l’ile n’est pas pratique dans la banlieue. Et les personnes âgées ne prendront pas l’autobus…
Voilà mes suggestions. Je sais que vous êtes obligés de présenter ce plan à l’agglomération pour leur approbation et ils vont sûrement vouloir “négocier” à la hausse la densité…donc il ne faudrait pas leur offrir de densifier aussi haut car ils vont sûrement en vouloir encore plus pour rentabiliser le REM!
Autre note…Si nous avons autant de nouveaux résidents, comment est-ce que l’hôpital Lakeshore et les cliniques vont pouvoir servir ceux-ci, sachant qu’ils ont déjà de la misère à offrir le service aux résidents actuels?
Merci
Jean-Claude Millette
Bonjour
Je suis très déçu du plan d’urbanisme. Les hauteurs sur les boulevards sont encore trop hautes. Surtout quand le boulevard touche à une rue résidentielle comme sur ma rue, Davignon. Aussi depuis 2 ans nous sommes dans la construction du projet sur le coin de Brunswick et Davignon qu’il faudra encore subir des travaux de construction pour quelques années et ça ne finira jamais.
Je pense déménager dans les prochaines années à cause de cette situation. C’est dommage car j’aimais bien ma ville qui se rapprochais plus d’une banlieue que d’un centre-ville. Je croyais que la ville avait plus de pouvoir pour résister à l’imposition d’une densification poussé par l’agglomération de Montréal et le gouvernement. Nous nous sommes défusionné de la ville à quoi ça a servi?
Merci!
Ginette L'Ecuyer
Bonjour
Je suis très déçu du plan d’urbanisme. Les hauteurs sur les boulevards sont encore trop hautes. Surtout quand le boulevard touche à une rue résidentielle comme sur ma rue, Davignon. Aussi depuis 2 ans nous sommes dans la construction du projet sur le coin de Brunswick et Davignon qu’il faudra encore subir des travaux de construction pour quelques années et ça ne finira jamais.
Je pense déménager dans les prochaines années à cause de cette situation. C’est dommage car j’aimais bien ma ville qui se rapprochais plus d’une banlieue que d’un centre-ville. Je croyais que la ville avait plus de pouvoir pour résister à l’imposition d’une densification poussé par l’agglomération de Montréal et le gouvernement. Nous nous sommes défusionné de la ville à quoi ça a servi?
Merci!
Joan Mac Donald
I actually read through the whole urban planning document and I can see the amount of work that went into it!
One of the things I noted though, was in the first introductory remarks you mentioned that a big theme throughout the public consultations was the environment: yet this did not seem to make it into your vision statement or your major objectives in a major way.
You do mention the ecological focus of centennial and bois de liesse for example and planting trees at medians… But could more not be done?
Examples that I can think of would be to ensure there are green spaces left in areas of economic development when there are buildings being constructed ( focus should NOT just be economic development and gain)… We NEED this for sustainability ( one of your stated goals) ; ensure that there is consideration for wildlife at Fairview rem; plant wildflowers and perennials instead of grass along medians and as an addition to parks to help with the biodiversity of the environment.
Lastly, you identify that 21% of the housing population are singles. Looking at the cultural and art events in DDO civic center could be examined more closely with this in mind. Could there be game nights like cards, discussion groups or the like in the evenings after work to help decrease loneliness? Rooms are not available unless yiu are a non profit organization.. Could the city plan something here?
Thank you
Briefs
Table de Quartier du Nord-Ouest de l'île de Montréal (TQNOIM)
Representatives of CPD Inc., Owner of 61A-63 Brunswick Boulevard
Representatives of BTB, Owner of Marché de l’Ouest and Jadco Real Estate Corporation
Brasswater - 80 Brunswick S.E.C.
BC2 Group - Opinion for 3881, St-Jean Boulevard
Process preparation documents
Take note of the documentation already prepared as part of this process, in order to better understand the context and planning issues of our City
Statistics and studies
This document, published in 2018, presents a detailed portrait of the socio-demographic profile of the residents of the City of Dollard-des-Ormeaux.
- 2016 Census on the socio-demographic profile – City of Dollard-des-Ormeaux (only available in French)
- Reading time: 45 minutes
- 43 pages
Conducted by the Autorité régionale de transport métropolitain (ARTM), the purpose of this 2018 study is to examine and present results regarding personal mobility in the Montreal metropolitan area, including the City of Dollard-des-Ormeaux.
- Enquête origine-destination 2018 (only available in French)
- Reading time: 1 hour 30 minutes
- 186 pages (p. 95 = dedicated page for the City of Dollard-des-Ormeaux)
Published by the Communauté Métropolitaine de Montréal (CMM), this document presents a territorial portrait of the City of Dollard-des-Ormeaux, providing statistical and cartographic data on land use, socio-demographics, housing, employment, businesses, transportation and the environment.
- Observatoire Grand Montréal – Portraits territoriaux 2021 (only available in French)
- Reading time: 7 minutes
- 13 pages
As part of a larger study conducted by the City of Montreal, a commercial occupancy survey was carried out in 2022 to provide an overview of commercial space and economic activities in the City of Dollard-des-Ormeaux.
- Enquête terrain sur l’occupation commerciale – Ville de Dollard-des-Ormeaux (only available in French)
- Reading time: 5 minutes
- 8 pages
For more information on the number of spaces for parking, carpooling, electric car charging stations and bike racks at REM stations, please consult this link by clicking on the station you are interested in: Network stations | REM